Digitalizaci neúprosně buší na dveře gastronomie. Toto odvětví v posledních měsících celosvětově prokázalo neuvěřitelnou odolnost, ale stále čelí hrozbám nových lockdownů a omezení provozů. Mnoho restaurací tvrdě pracovalo, aby zcela změnily svůj provozní proces a dokázaly naplno využít inovativní digitální technologie. Pro gastronomii naprosto šílená covidová doba urychlila vstup digitalizace do tohoto oboru a přinesla nové vítané vymoženosti pro zákazníky i provozovny. Pojďme se podívat na některé základní digitální prvky, které se stávají nedílnou součástí služeb v pohostinství a mění současnou gastronomii.

Jak se digitální technologie změnila v restauracích (a co potřebujete vědět)

ONLINE OBJEDNÁVKY A MOBILNÍ APLIKACE

Na jaře roku 2020 bylo ve Spojených státech téměř 90% objednávek jídla provedeno online prostřednictvím webových stránek restaurací nebo prostřednictvím mobilní aplikace. Služby vyzvednutí a doručení jídla nebyly již před Covidem žádným zvláštním komfortem vyhrazeným jen pro pizzerie nebo sendvičové obchody. I v Česku online služby jako Dáme jídlo, Rohlík a další vykazovaly už před rokem 2020 progresivní růst. Nyní se staly normou prakticky v každém odvětví potravinářských služeb. A přestože se díky uvolnění pandemických opatření naštěstí vrátila i doba běžného stolování v restauracích, všude dochází k neustálému nárůstu digitálních objednávek a rozvozových nabídek. Předpokládá se, že celosvětové příjmy z rozvozu potravin do konce roku 2021 vzrostou na 151,5 miliardy dolarů (zdroj: ajot.com) – a v příštích letech budou dále stoupat. Mobilní aplikace a webové stránky pro online objednávání jsou stále propracovanější a pro uživatele komfortnější.

DIGITÁLNÍ NABÍDKY A PLATBY

S ohledem na potřebu většího sociálního odstupu (ano, zase za to může ten virus), začaly některé podniky zavádět chytrou technologii v podobě stolních kiosků, které slouží jako menu i platební stanice. Všichni známe klasické automaty, z nichž vám po vhození mincí či přiložením platební karty vypadne čokoládová tyčinka, oplatek, chipsy nebo nápoj v plastu. Nové moderní kiosky jdou dál a cílí na zdravé jídlo, takže vám bezkontaktně na jedno stisknutí tlačítka naservírují salát, smoothie, rýžovou mísu atd. Jsou také výborným marketingovým nástrojem, který umožňuje organizacím prezentovat hostům speciální denní nabídky a další propagační akce.

Další výkonný nástroj digitálního světa jsou všudypřítomné mobilní telefony. Stačí jednoduchá restaurační aplikace nebo naskenovaný QR kód a objednávka jídla je hračka. Pro ještě větší přiblížení zákazníkovi umějí vývojáři rozšířit nabídku o trojrozměrné obrázky pokrmů, takže host vidí, jak bude (pokud se podaří) jeho objednané jídlo vypadat. Pro samotné placení už se zcela běžně používají mobilní aplikace. A bezkontaktní platby si začínají nacházet přirozenou cestu i do pohostinství. Podle nejnovějšího průzkumu renomovaného časopisu Forbes udává téměř 60% dotazovaných zákazníků, že upřednostňují možnost bezkontaktních plateb.

BEZKONTAKTNÍ VÝDEJ JÍDLA

Chodníkový prodej přes okýnko, takzvané „take away“ jídlo má své pevné místo. Je to levné, rychlé a provozovatelé si většinou nehrají na žádnou Hoch gastronomii.

Ruce pryč: Budoucnost Foodservice je automatizace

Doba pandemie ovšem přinutila zavádět tento způsob prodeje i ve špičkových restauracích, pro které by bylo servírování jídla na ulici dříve zcela nepředstavitelné. A s tím vším se urychlil i vývoj pokročilých technologií, které umějí zajistit plynulý chod bezkontaktního výdeje. Jednou z těch, která získává na stále větší popularitě, je geofencing. Zákazník si nejprve stáhne aplikaci a schválí sledování GPS na svém mobilním zařízení. Přípravu na výdej obdržené objednávky pak může restaurace časovat přesně podle předpokládaného příchodu hosta, který dostává své jídlo čerstvé a bez čekání. Geofencing může fungovat také jako marketingový nástroj tím, že cílí na zákazníky poblíž provozovny se svojí denní nabídkou nebo promo akcí v reálném čase.

VYNIKAJÍCÍ ZÁŽITEK

Přechod na digitální prostředí může gastro provozům zlepšit schopnost okamžité reakce na poptávku, zvýšit pohodlí klienta a efektivitu personálu. Bude zajímavé sledovat, kam se za pár let posune propojení stravovacích služeb s vývojem digitalizace světa.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *